Ford Escort Mexico MKI - 1975

Vaste prijs:
€ 27.500,00
Sinds:
11-04-2022
Gezien:
72
Aantal keer favoriet:
0
Plaats:
Waalwijk
Provincie:
Noord-Brabant (NL)
Telefoon:
0416776142
Website:
Bezoek de website
Bouwjaar:
1975
Staat van het object:
Gerestaureerd
Versnellingsbak:
Handgeschakeld
Kilometerstand:
31624
Kenteken aanwezig:
Ja
Geïmporteerd:
Ja
Voertuig rijdt:
Ja
Airconditioning:
Nee
Trekhaak:
Nee
Beschrijving:
Nu in de veiling op www.jenden.eu
Prijs is de geschatte opbrengst.
U kunt zich gratis registreren en een bod plaatsen via jenden.eu


Ford Escort Mexico MKI

Year: 1975

Mileage: 31.624 km (read of odometer)

Engine: 1.598 cm3 – 4 cylinder inline – 85PS KENT engine

Transmission: Manual 4 -speed

Documents (country): the Netherlands

Location: the Netherlands

Type seller: Company *Verified PRO seller

Ford Escort Mexico MK1 1975



In een tijd waarin alles comfortabeler en geautomatiseerd verloopt, wordt het 'echte' gevoel verdreven uit de auto-industrie. Het gevoel dat je nog één bent met de auto, dat jij hem nog onder controle moet weten te houden, zonder alle mikmak van beveiligingssystemen die je je auto niet laten besturen hoe jij het wil. Dit gevoel bestond gelukkig nog wel in 1975, en laat dat nou net het jaar zijn waar deze topper uitkomt.



De Ford Escort Mexico RS is nog een pure auto, die met liefde en bewust moet worden gereden. De Ford Escort Mexico RS had net als zijn voorgangers een goede reputatie op het gebied van rally. Alle modellen van de Mark I werden overgebracht naar de Mark II. De Mexico kreeg daarbij de RS-Badge en de motor werd aangepast naar een 1.6 L OHC Pinto in plaats van de OHV.



Rally-auto’s zijn zeer complexe en doordachte machines. Een grote innovatie voor de Ford Escort was de siliconen-vloeistof gekoppeld centraal differentieel dat een automatische koppel-verdeler was voor de All Wheel Drive-systemen. Dit basisconcept – wat door Howard van Ford Dagenham geleid werd – stuurt tegenwoordig nog vele AWD-voertuigen aan. Techniek die hedendaags wordt gebruikt in een auto van 1975, laat hem soepel en sportief aanvoelen. Dat gemixt met het pure van de auto maakt een indrukwekkende, goed op het wegdek liggende, sportieve klassieker, die het 'echte' gevoel geeft.



De kenmerkende brede heupen en de vier grote spotlights die vaak werden geplaatst voor nachtracers maken deze weg-legale auto een indrukwekkende verschijning. En ook onderhuids maakt de Escort met de 1.6 L OHC en 87 Pk veel indruk. Dit 1600 cc blok is gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met 4 versnellingen, waar die zonder mankementen doorheen komt.



Wat betreft successen tijdens de RAC Rally deed de Mk II niet onder aan zijn voorganger. Hij won van 1975 tot en met 1979 ieder jaar en deed wereldwijd mee aan diverse andere ritten. Met al deze succes won Ford de rally-autobouwer titel. De laatste keer gebeurde dit in het rallyseizoen van 2006.



De hele auto is om je heen gebouwd om maximaal in evenwicht te zijn tijdens hoge snelheden op smalle weggetjes. Gemaakt dus voor rally's, en met zijn bucket seats en 4 puntgordel ga je nergens heen terwijl de G-krachten door je lichaam razen. Waarschijnlijk kun je wel begrijpen dat deze auto een ander gevoel bij je los krijgt dan menig andere auto’s.



Carrosserie

Het voertuig is voorzien van een zelfdragende carrosserie. Deze is in het verleden uitvoerig gerestaureerd en verkeert in een zeer goede staat. Buiten een kleine deformatie aan de achteronderzijde van het linkervoorscherm constateerden wij geen beschadigingen aan de carrosserie. Er is een officiële rolkooi gemonteerd.



Lakwerk

Het voertuig is in het verleden geheel voorzien van een nieuwe laklaag. De kleur van het voertuig is niet origineel. Het spuitwerk aan het voertuig is op een professionele wijze uitgevoerd. Het lakwerk verkeert in een zeer goede staat van onderhoud.



Wielophanging

Het voertuig is aan de voorzijde voorzien van een onafhankelijke wielophanging middels schroefveren om telescoopdempers. Aan de achterzijde is het voertuig voorzien van een starre as met bladveren en telescoopdempers. De wielophanging is origineel. Visueel waren hieraan geen gebreken waarneembaar. De schokbrekers zijn rondom lekkagevrij. Aan de voorzijde is een strutbar tussen de schokbrekerpoten gemonteerd.



Remmen

De voetrem is bekrachtigd. Het voertuig is aan de voorzijde voorzien van schijfremmen en aan de achterzijde van trommelremmen. De handrem is mechanisch bediend en werkt op de achterwielen.



Velgen

Het voertuig beschikt over Minilite 13 inch lichtmetalen velgen. Deze zijn niet origineel maar passen in het tijdsbeeld.





Motor

De Kent 4 cilinder watergekoelde 1598 cc 63 kW OHV-motor in lijn opstelling is in de lengte gemonteerd. De motor is origineel. De originele Weber 32/36 dwarsstrooms carburateur is vervangen voor 2 dubbele Weber 40DCOE dwarsstrooms carburateurs. Er is een snelle nokkenas gemonteerd en een elektrische benzinepomp.



Versnellingsbak

Het voertuig is voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen. De versnellingsbak is origineel en functioneert naar behoren.



Aandrijflijn

Het voertuig beschikt over achterwielaandrijving.



Interieur

Het interieur is niet geheel origineel en laat zich als netjes en verzorgd omschrijven. Er zijn FK voorstoelen gemonteerd met 4 puntsgordels.



Bekleding

De voorstoelen zijn voorzien van stoffen bekleding in de kleur zwart. De originele achterbank is bekleed met de originele zwarte skai bekleding. De bekleding is onbeschadigd.



Algemene indruk voertuig

Aan het voertuig is duidelijk waarneembaar dat kosten noch moeite zijn gespaard het voertuig in de huidige conditie te krijgen en te behouden.





Let op voor NL: Deze Ford Escort Mexico is voorzien van Nederlandse documenten, deze zijn echter reeds geëxporteerd. Voor tenaamstelling moet de auto eerst terug aangemeld worden bij het RDW.

Reactieformulier