Velorex 16/350 – TOP condition, factory new rebuilt. Year: 1971

Vaste prijs:
€ 27.950,00
Sinds:
20-09-2022
Gezien:
61
Aantal keer favoriet:
0
Plaats:
Waalwijk
Provincie:
Noord-Brabant (NL)
Telefoon:
Toon nummer
WhatsApp:
Stuur bericht
Website:
Bezoek de website
Bouwjaar:
1971
Staat van het object:
Gerestaureerd
Versnellingsbak:
Handgeschakeld
Kilometerstand:
10
Aantal deuren:
2
Cilinderinhoud:
344
Kenteken aanwezig:
Nee
Geïmporteerd:
Nee
Voertuig rijdt:
Nee
Airconditioning:
Nee
Trekhaak:
Nee
Beschrijving:
Velorex 16/350 – TOP condition, factory new rebuilt.
Year: 1971
Mileage: 10 km. (new built, not driven.)
Engine: 344 cm3 – 2 cylinder
Transmission: Manual
Documents (country): Czech
Location: the Netherlands


ENG: (NL - beneden)

Perhaps you have never heard of the brothers Frantisek and Mojmira Stránsky from Ceské Trebovécásti Pernik….
In 1943 the brothers put together their first trolley; the tricycle, powered by a Manet 9Occ engine, had bicycle wheels and a very thin Durapal canopy.
After the war, the men continued to work on the project and after a few years a form of serial production emerged. A shop and workshop was rented. There was a version with a Cz l5Occ engine, three carts with a 300 cc PAL engine were made and a series of 6 with a JAWA 250 cc engine.
In 1963 a tricycle with a Cz 175cc engine and a Jawa 350cc was introduced.
Both with an alternator starter as standard.
The production of tricycles was stopped in 1971, this example plate was first registered in February 1971 and is therefore a copy from the last series that was built.

This Velorex 16/350:

The Velorex 16/350 offered here was first registered in February 1971.
All original documents from the Czech Republic are still present with the car, unique today.
The Velorex has been completely rebuilt in the last 2 years and is therefore in a factory-new condition.
The restoration / rebuilding was done in Tsechie by the specialist for Velorex who still has access to all information from the factory of yesteryear and is a good acquaintance of the Pernik family.

You will not find a better example like this worldwide, the Velorex has been restored or rebuilt with materials of today, of course in accordance with the exact specifications of the past.
The 350 cm3 JAWA engine has been completely overhauled, just like the transmission.

A unique car for an enthusiast, collector or for in a museum.

NL:

Wellicht heeft U nog nooit gehoord van de gebroeders Frantisek en Mojmira Stránsky uit Ceské Trebovécásti Pernik….
In 1943 knutselden de broers hun eerste karretje in elkaar; de met een Manet 9Occ motor aangedreven driewieler had fietswielen en een heel dunne overkapping van Durapal.
Na de oorlog werkten de mannen door aan het project en al na enkele jaren ontstond een vorm van serieproductie. Een winkeltje en werkplaats werd gehuurd. Er kwam een versie met een Cz l5Occ motor, een drietal karretjes met een 300 cc PAL motor werden gemaakt en een reeks van 6 stuks met een JAWA 250 cc motor.
In 1963 kwam een driewieler met een Cz 175cc motor en een Jawa 350cc op de markt.
Beiden met standaard een dynamostarter.
In 1971 werd de productie van driewielers gestopt, dit exemplaat is voor het eerst ingeschreven in Februari 1971 en betreft dus een exemplaar uit de laatste serie die is gebouwd.

Deze Velorex 16/350:

De hier aangeboden Velorex 16/350 is voor het eerst geregistreerd in Februari 1971.
Alle originele documenten uit Tsjechie zijn bij de auto nog aanwezig, uniek vandaag de dag.
De Velorex is in de laatste 2 jaar volledig herbouwd en verkeerd hiermee in een fabrieksnieuwe staat.
De restauratie / herbouw is gedaan in Tsechie door de specialist voor Velorex welke nog toegang heeft tot alle informatie uit de fabriek van weleer en een goede bekende is van de familie Pernik.

Een beter exemplaar als deze zult u wereldwijd niet tegenkomen, de Velorex is gerestaureerd, of herbouwd met materialen van nu, uiteraard conform de exacte specificaties van weleer.
De 350 cm3 JAWA motor is volledig gereviseerd net als de transmissie.

Een unieke auto voor een liehebber, verzamelaar of voor in een museum.

Reactieformulier